Bakom kulliserna: Partitur

Idag avslöjar några elever små utsnitt ur sina noter. Det är inte alltid att man får tjuvtitta på partituret på en världspremiär, så varsågoda!

Första tjuvtitten är ett utdrag från Isak LunderbergsAndra satsen ur Longing for Rut, Ingrid and Sixten” som spelas av Musikkonservatoriet Falun.

I detta stycke försöker jag gestalta ett barns lek och livliga fantasi med hjälp av rörelse. En konstant rörelse som nästan aldrig tar slut, likt ett barn som aldrig vill sluta leka.


Härnäst är den tredje satsen skriven av Jackson SmithFour Lines“. Skrivit för Norrbotten NEO.

Denna sats för viola och altflöjt innehåller två processer som pågår samtidigt, en som är cirkulär och en som har en riktning. Både instrumenten deltar i både processerna.


Simon Staréus delar med sig av två av sina verk
1. först Blåskvintett, spelas av GotlandsMusiken.
2. Kammarstycke Del I, spelas av Musikkonservatoriet Falun

Blåskvintett

De detaljerade multiolerna används för att upplösa all puls. I stycket skrivet för GM kontrasteras den utvecklande texturen med hantverksmässiga gester jag arbetat fram intuitivt. Efter ett fint råd från GMs fantastiska flöjtist Lars Linna har jag utforskat kvartstoner. Stycket innehåller ett brett register av artikulationer och dynamiska skiftningar.

Kammarstycke Del I

Stycket för Falun består delvis av en liknande multiolbaserad textur, men även utforskas tekniker som är unika för stråkinstrumenten där musikern alternerar mellan olika lägen på strängarna. En andra del i stråkkvartetten utgör en stark kontrast till det föregående med stark puls och en cello som används som slagverk.



Joels Lindbergs Stycke för trumpet, kontrabas och två slagver: ett lekfullt stycke som spelas av Musikkonservatoriet Falun.

Det här stycket bygger på lek, och i detta notexempel tar sig lekandet formen av uppsluppna hopp mellan taktarter och ackord, samt lekfullt växlande rytmiskt spel.


Sist är Stina Torbys stycke WHITIN som spelas av Uppsalas Kammarsolister.

Verket är ett försök att gestalta ett inre tillstånd, där kaoset, skörheten, strukturen, lugnet och rörelsen är tätt sammanvävda och tillsammans skapar helheten. I just det här partiet står det snabba mönstret, sextolerna, för ett organiserat kaos. Glissandot gestaltar en känsla som eskalerar, som når ett klimax på en hård träffyta och sedan darrandes hänger kvar. Samtidigt etablerar Viola II och Cellon en trygg grund för all aktivitet att stå på.


Tack för idag, vi hörs vid nästa inlägg!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *