Vadstena Sång- och Pianoakademi

Årskurs 2 har för andra året i rad samarbetat med Vadstena Sång- och Pianoakademi. Ett oerhört givande projekt där vi fått ge och ta av varandras kunskaper. Vi bad några elever från Vadstena att svara på några frågor om samarbetet:

Anna Golovanova Hjortkjaer, sångerska.

Hur har du utvecklats som musiker av det här samarbetet?

Jag har varit tvungen att sätta ord på hur min röst fungerar på ett sätt som jag inte gjort förut. Det har varit en utmaning, och något som jag absolut ska bli bättre på, för ju bättre jag blir på det, des lättare blir det också sen att instudera. 

Vilken del av samarbetet har varit mest lärorikt?  

Dialogen med tonsättaren, och hur våra tillgångar till en text är ganska olika. Vi är tekniker på helt olika sätt, vilket både är lärorikt och en utmaning. 

Om man jämför med klassisk musik, vad är den största skillnaden när man övar in nyskriven musik?

Jag tycker egentligen inte att skillnaden varit så stor. Utgångspunkten är fortfarande toner och text, som till slut ska hänga ihop som ett samlat uttryck och budskap. Då kan det såklart vara svårare att anpassa sig till tonaliteten i nyskriven musik, men processen tycker jag fortfarande är den samma. 

Vilka svårigheter har funnits?

Utifrån det stycke jag har fått har jag inte haft de stora problem egentligen. Det har varit ganska logiskt i sitt tonspråk, så det har mest varit tekniska grejer, för att kunna sätta det ordentligt i rösten. 

Vilket har varit roligast? 

Att få sätta ihop det med en pianostämma. Det ger alltid nya dimensioner, när man repar ihop med en pianist, för då ger de musikaliska väl i sångstämman oftast mycket bättre mening, och det är lättare att hitta känslan i verket, när man har en harmonisk matta


 

Johannes Bolmvall, pianist.

Hur har du utvecklats som musiker av det här samarbetet?

Jag känner att det har varit utvecklande att få vara med under hela arbetets gång och att förstå hur de kompositörer jag jobbat med tänker när de skriver musik. Samarbetet har även utvecklat mig tekniskt eftersom att jag fått prova nya tekniker som jag inte riktigt kommit i kontakt med tidigare.

 Vilken del av samarbetet har varit mest lärorikt?  

Jag tycker att de workshops som vi hade under höstterminen var absolut mest givande. Det var väldigt lärorikt att få träffa, höra och prata musik med kompositörerna från Tonis. Jag tror att det är väldigt viktigt att skapa bra relationer mellan musiker och kompositörer så att mer musik kan komma ut till publiken. Det också varit intressant att ta del av hur nya kompositörer ser på de musikaliska förhållningssätt och former som jag kommer i kontakt med varje dag, speciellt romansen.

Om man jämför med klassisk musik, vad är den största skillnaden när man övar in nyskriven musik?

Generellt sett har den stora skillnaden varit själva ton- och notmaterialet, då tänker jag på t.ex. harmonik, rytmik och textbehandling, och hur annorlunda det sett ut från vad jag är van vid i mer klassisk konstmusik. I mitt arbetssätt har det inte funnit några speciella skillnader när jag studerat in mina nyskrivna stycken jämfört med den musiken jag annars studerar in. 

 Vilka svårigheter har funnits?

Rent tekniskt har styckena varit utmanande, både pianistiskt, sångtekniskt men även i att få ihop båda stämmorna. 

Vilket har varit roligast? 

Det absolut roligaste har varit känslan att faktiskt få musiken skriven till mig som musiker och att få äran i att framföra den för allra första gången. 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *