Musikkonservatoriet Falun


Musikkonservatoriet Falun är två skolor i en. Dels finns en högskoleförberedande musikerutbildning på gymnasienivå och dels en eftergymnasial högskoleförberedande musikerutbildning (HMU) – båda med klassisk musik som huvudsaklig inriktning. Skolan har även gymnasie- och HMU-utbildningar inom jazz, folkmusik och komposition.

Ingen annan skola på gymnasienivå har de resultat över tid som Musikkonservatoriet Falun – i över 50 år har skolan förverkligat ungdomars drömmar om ett liv med musiken. Hundratals av eleverna har under åren gått vidare till olika högskolor. Nu syns och verkar de på olika professionella scener, i orkestrar och operahus i Sverige, Norden och hela världen.



www.musikkonservatoriet com


Kommentar från Tonsättarskolan angående samarbetet med Musikkonservatoriet Falun:

Starten på samarbetet med Musikkonservatoriet Falun måste vi räkna som en milstolpe – inte bara i vår egen verksamhet, utan i svenskt musikliv. När samarbetet inleddes 2002-03 möttes det av en entusiasm som spred sig långt utanför Visby och Falun. Sveriges Radio P2 kom till Visby och konserten med elever från Musikkonservatoriet direktsändes. 

Men varför fick detta samarbete så mycket uppmärksamhet? Förklaringen ligger i den djupa klyfta som fanns emellan musiker och tonsättare på våra musikhögskolor. Endast en handfull musiker utmärkte sig såsom intresserade av att spela musik komponerad av sina egna generationskamrater. Det här skulle förändras i och med att unga musiker redan före musikhögskolestudierna får en positiv upplevelse av att uruppföra verk som ingen hört förut, och där det inte finns någon tidigare tolkning att relatera till. 

En snabb beräkning ger att 300-400 elever från Musikkonservatoriet har fått denna unika erfarenhet. En av dem är  violinisten Karin Hellqvist som förresten var med på just den där första direktsända konserten. Karin framträder idag på internationella festivaler för ny musik och hennes första solo-cd fick i vintras ett tysk musikpris. Hon har berättat att det var upplevelsen från Ljudvågor 2003 som blev avgörande för hennes val att specialisera sig på ny musik. Verket hon spelade i hette “Cordblood”, en stråkkvartett som komponerades av Victor Strandberg.

C:a 200 verk har uruppförts. Flera verk har senare framförts på den årliga nordiska festivalen “Ung Nordisk Musik” (UNM). Det är häftigt eftersom verken bedömts anonymt av en jury i konkurrens med verk skrivna på våra musikhögskolor av långt mer erfarna tonsättare. Två exempel: Alexander Hanssons “From above, I see it all” (2013) och Elvin Matz “Landet som icke är” (2016).

Idén till samarbetet kom från Sven-David Sandström och Gunnar Crantz. Per Helders fick ansvar att organisera det på Musikkonservatoriet. Det fick omgående formen: två workshops i Falun och därefter genrep och konsert i Visby under Ljudvågor. Konceptet var så lyckat att det fortfarande har samma utformning.  

I år ansvarar Magnus Einarsson för organisatonen i Falun. Förutom Magnus leds instuderingen av lärarna Yvonne Persoon, Taru Kurki och Leif Åke Wiklund.