Keya Hedlin

Jag bär med mig alla mina tidigare erfarenheter av musik, som en bank. Att lära sig mer om musik är en investering. Att skapa musik är att använda sina resurser. Att göra klart sin musik är att ta risker. Mycket står på spel av att testa något som ingen har gjort innan jämfört med använda säkra kort och göra något som ”funkar” (det som vissa skulle kalla konventionellt). Ibland behöver man ta lån, utan att veta om man någonsin kommer kunna betala tillbaka det. Att spela upp sin musik inför andra är ett sätt att ge tillbaka – då är det är inte längre mitt, det tillhör alla.

 

 

Detta första år på Tonis har varit en inre strid och pendlande mellan att dels vilja lära mig allt vad musikteori är, i en naiv tro att det är som att förstå hemligheten bakom ett trolleritrick: hur gör man? och dels en vilja att ta avstånd från allt vad musik-traditioner och regler’ är. Istället velat göra helt tvärtemot. Måste jag veta vad jag håller på med, ner i varenda lilla punkt och streck på ett notblad, för att få tillåtelse att skapa musik fritt? I slutändan handlar det om hur det känns i kroppen. Vad väcker denna musik i mig? Var nånstans känns den, i fingertopparna eller magen? Däremot kan musikteori vara en hjälp i att se ett led av händelser och olika sätt som musiken – vi hör idag – har formats. Kunna få överblick på strukturerna i musik – hur de små detaljerna hänger ihop i en stor spindelväv. Frustrationen i att inte kunna förklara alla musikaliska beslut under processen har delvis blivit ett bränsle till att fortsätta skapa.

 

 

 

Stycken:

 

Falun

 

titel: Timbre

 

Timbre betyder klangfärg. Musik har – som bekant – en tendens att bilda klanger – och som tonsättare kommer mycket på köpet av att bara sätta samman några få toner och sedan låta musikerna (efter timtals av övande) göra sin grej. Allt jag skulle ha kunnat skriva om detta stycke skulle enbart en efterkonstruktion. Musiken får tala för sig själv. ”Show, dont tell” eller kanske ”Listen, dont speak”.

 

 

 

Gotlandsmusiken:

 

titel: Transient

 

En skapandeprocess genom undersökandet av: vad är musik egentligen?. Genom att isolera samt undersöka vissa aspekter av ljud – till att omsätta dessa beståndsdelar till ljudande musik, tog detta musikstycke sin form.

 

 

Mvh

Keya